Blog

Hold et godt møde

- DET ER IKKE "ROCKET SCIENCE".

Vi har vist alle sammen prøvet at gå fra et møde uden rigtig at have forstået hvad formålet var, eller med en følelse af, at mødet kunne være holdt på den halve tid.

Men nu skal det være slut med at spilde tiden...

Her er 5 små tips, som er meget gode at have for øje, næste gang du skal holde et godt møde.

1. Vær helt skarp på formålet med mødet?

Inden du indkalder til møde så spør' dig selv, er mødet nødvendigt, hvad er målet og hvad skal der komme ud af mødet.

2. Indkald de rigtige mennesker!

En typisk fejl eller måske bare en vane er, at man inviterer hele afdelingen eller hele ledergruppen. Ofte kan man faktisk nøjes med færre. Så overvej hvem, hvorfor og hvad kan den enkelte kan bidrage med, før du inviterer.

3. Forbered dig selv & dine mødedeltagere!

Brug tid på at forberede mødet og send forberedelsemateriale til de andre deltagere. En kort briefing/agenda som de lige kan bruge 5-10 minutter på inden mødet. Så er alle forberedt og kan bidrage bedst muligt.

4. Hold mødet i de rette rammer

Mange møder kan fint holdes inhouse - men nogle gange kan det være en god investering at invitere medarbejdere/kunder lidt ud af huset. Lidt luftforandring er godt for både idérigdom, innovation og arbejdsglæde. Men det skal selvfølgelig give mening...

5. Konkluder og følg op

Vær specifik og konkret med konklusionerne. Få styr på hvem der gør hvad og hvornår. Skriv det i referatet med det samme. Det forebygger, at noget I har brugt tid på at aftale løber ud i sandet og ikke bliver gjort, fordi nogen troede, at det var der en anden, der skulle tage sig af. Og så er hele mødet jo spildt...


NU ER DU KLAR TIL AT INDKALDE TIL DET NÆSTE MØDE!